RUNE LYKKEBERG - METTE FREDERIKSEN OG EU - MAJ 2020
Rune
Lykkeberg: Hvis Mette Frederiksen vil holde sine løfter i Danmark, skal hun
træde i karakter i Europa
Hvis statsministeren vil
realisere det, hun har lovet vælgerne i Danmark, og forsvare det, hun selv står
for, skal hun sige ja til Merkel og Macrons udkast til et stærkere Europa
h
27. maj 2020
Mette
Frederiksen står foran en af de beslutninger, der vil definere hende
som statsminister. Og indtil videre tyder meget på, at hun vil træffe
en beslutning, der er dårlig for Danmark og farlig for Europa.
Hun skal afgøre, om Danmark
vil være med i en fælleseuropæisk redningsaktion, der kræver, at vi overfører
penge direkte til de lande i Europa, som økonomisk er mest belastet af kampen
mod coronavirus.
Eller om vi sammen med
andre velstående europæiske lande vil stemme imod og stå uden for med det
argument, at danske skatteborgere ikke skal betale for at redde lande som
Italien og Spanien.
Danmark bør gå med – det er
i vores egne økonomiske og politiske interesser. Og det er det absolut bedste
forsvar for alt det, vi står for, og som Mette Frederiksens egen regering har
lovet, at den vil kæmpe for.
Men det er ikke en let
pædagogisk opgave for statsministeren. Siden Anders Fogh Rasmussen har de
danske statsministre offentligt været europaskeptikere, mens de økonomisk har
været stærkt hjulpet af det indre marked, som har skabt betingelser for
velstand og beskæftigelse i Danmark. Det har været uden omkostninger at brokke
sig over Bruxelles.
Nu skal Mette Frederiksen
forklare offentligheden, hvorfor de penge vi bruger på en fælleseuropæisk redningsaktion,
gør mere nytte for Danmark, end de penge vi bruger herhjemme. Og hun skal
understrege, at vi med udsigt til en kolossal krise i de europæiske økonomier
og et aggressivt pres fra Kina og USA står i en ny historisk situation.
’De sparsommelige fire’
Statsministeren skal
altså indtage en ny politisk position. Vi har nemlig vænnet os til, at vi
kunne være politisk nationale og teknokratisk europæiske på samme tid. At vi
ikke behøvede tage politisk stilling til, hvad vi ville gøre for at holde
sammen på Europa økonomisk, fordi det blev klaret af Den Europæiske
Centralbank, som gennem sindrige manøvrer, de færreste borgere forstår, kunne
redde finansmarkederne, redde Sydeuropa og bevare Eurozonen nogenlunde
intakt.
Men den måde at gøre tingene på blev for et par
uger siden udfordret af en meget omtalt dom fra den
tyske forfatningsdomstol, som slog fast, at Centralbanken ikke har
demokratisk legitimitet til at føre en pengepolitik, der reelt er ved at
blive en fælles finanspolitik for Europa.
Konsekvensen af den dom er,
at politikerne selv må tage det ansvar, som de alt for længe har skubbet over til
Centralbanken. De folkevalgte skal tage over og løse de problemer, som
teknokraterne ikke længere har et sikkert mandat til at håndtere.
Det gjorde Tysklands kansler, Angela Merkel, og
Frankrigs præsident, Emmanuel Macron, i sidste uge med et epokalt forslag til
en såkaldt recovery fund på 500 milliarder euro, der skal
overføres til de lande, som økonomisk er mest belastet af kampen mod
coronavirus. Merkel henviste i øvrigt til dommen fra den tyske
forfatningsdomstol og sagde, at genopretningsfonden kun var et første
skridt på vej mod en ny Europæisk Union.
Danmark har sammen med
Sverige, Østrig og Holland etableret en gruppe, som kaldes ’de sparsommelige
fire’, og som afviser at betale til genopretningsfonden.
Det kan være
en forhandlingstaktisk position for regeringen, der kan bruge
den indledende afvisning til at forsvare den danske EU-rabat.
Det kan også være en
strategisk position for statsministeren, hvis magt bygger på neutraliseringen
af Dansk Folkeparti og modstanden fra det, der både er blevet kaldt
Udkantsdanmark og Det Gule Danmark. Hun har lovet dem kompromisløs
udlændingepolitik og forsvar for Danmark mod Bruxelles. Til gengæld har hun
fået mandat til at lave grøn omstilling, økonomisk omfordeling og
velfærdsinvesteringer.
Nu må Mette Frederiksen
fortælle, at hun kun kan realisere det, hun er demokratisk valgt til i Danmark,
hvis Europa hænger sammen økonomisk. At vi som en lille eksportbaseret økonomi
skal kunne afsætte vores ydelser og varer på det indre marked, hvis vi skal
finansiere velfærdsstaten. Merkel beder jo heller ikke de tyske skatteborgere
om at overføre penge til Italien, bare fordi hun vil være god ved italienerne.
Hun gør det for at hjælpe den tyske økonomi, som ikke kan klare, at Italien
bryder sammen.
Og hvis vi giver vores
lille andel til genopretningsfonden, vil det være med til at forpligte de andre
europæiske lande til at kaste langt flere penge i puljen. Det vil for Danmark
ende som en mere effektiv investering end blot at bruge pengene herhjemme.
Også i et større perspektiv
går kampen for det, Mette Frederiksen tror på, gennem et stærkere Europa. USA
og Kina er begge i økonomisk krise efter kampen mod pandemien, de vil fra hver
deres side lægge pres på europæerne for i handelsaftaler at sænke vores standarder,
svække vores rettigheder og gå på kompromis med vores principper.
EU er ikke langt fra en
perfekt solidarisk union, men det er det bedste institutionelle forsvar, vi har
mod det værste og mest destruktive i den globale kapitalisme. Økonomisk betragtet
er de europæiske stater hver for sig småstater på verdensmarkedet, som
kineserne og amerikanerne kan køre over, hvis det er i deres interesse.
Så hvis vi vil insistere på
at forsvare vores privatliv over for techgiganterne, hvis vi vil beskatte de multinationale
selskaber og kæmpe for en offensiv grøn omstilling, skal vi gøre det som del af
et politisk og økonomisk stærkt Europa.
Det er den indsigt, som
skal vejlede Mette Frederiksens definerende beslutning. Hun har nu chancen
for at vise, at man som solidarisk socialdemokrat i dag må træde i
karakter som progressiv europæer.
Comments
Post a Comment